HOME

NASIHAT ORANG TUA



Ketika aku bersiar-siar di Taman tasik Perdana, singgah di Masjid Bukit Aman untuk menunaikan kewajipan. Sambil menaiki kapcai ku, hendak masuk ke pintu masjid ada sebiji Mercedes Benz CLK masuk ke halaman masjid. Ketika itu aku di belakangnya, kereta itu ke depan ke belakang. Aku dengan biasanya memaki dalam hati lah. " Aduii apa la orang ni, nak jalan. Jalan je la terus." aku potong kereta itu dan parking terus ke depan masjid.

Selesai menunaikan kewajipan. Bersedia untuk bersiar-siar lagi. Pemandu Mercedes Benz CLK itu pun dekat kepada aku. Nampaknya macam nak membeli dari sesuatu. Aku tunjukkan barang yang aku ada. Bila sudah dibeli. Dia tanya aku.

Dia = Kerja mana adik ?
Aku = Sy kerja kat TTDI, call centre.
Dia = Ohh, kamu ada kelulusan apa.
Aku = Sijil
Dia = Ohh. ok la tu. Ingat tadi tiada kerja, Kalau tiada kerja pakcik nak bagi kerja.
Aku = ohh.kerja apa.. ?

Dia diam.... itu yang aku terfikir sehingga sekarang. Jika aku tahu kerja apa yang ditawarkan kepada aku. sedikit sebanyak aku akan tahu nama company dia seterusnya tahu apa jawatan dia.

Dia menukar tajuk perbualan.

Dia = Ok. saya tengok awak ni rajin buat banyak kerja ni. Tengok anak muda yang lain banyak yang buat jahat.
Aku = Eh.. tak la cik
Dia = bukan awak.
Aku = Ohh..
Dia = Saya tangok awak ni ok la. Ada kerja meniaga sendiri. Yang penting kreatif, planning, berdoa kepada Allah. Insyaallah ada rezeki nanti.
aku = Ye la cik. masa muda ni la nak buat. Dah tua nanti tak dapat nak buat semua ni. Dia = Elok la tu ada planning macam tu.
Aku = Ok la cik. Nak bersiar-siar ni

Pengajaran.

Dari pemerhatian aku. Orang yang berpengalaman atau orang yang lebih tua dari kita biasanya akan memberi nasihat dan dorongan semangat kepada kita. Hanya orang yang sebaya saja yang akan cuba meng"argue"kan apa yang kita buat sebenarnya. Dan orang yang lebih tua akan hormat kepada kita jika kita buat apa benda yang dia tak buat pada masa muda nya.

wallahualam.

No comments: