HOME

BERBUAT BAIKLAH KAMU, SESUNGGUHNYA TUHAN ITU MAHA ADIL DAN BIJAKSANA

Begini..

Aku ni boleh dikatakan pemurah, baik-hati dan juga suka tolong orang.

Ini kenyataan. Tanya lah orang-orang yang kenal rapat dengan aku.

Aku percaya dengan ketentuan Allah.

Suatu hari ditakdirkan aku mengalami sedikit masalah.

Kenderaan aku boleh rosak tengah-tengah highway. Aku berkata dalam hati " tak pe lah aku tolak la pelan-pelan" 2 minit lepas aku tolak motor ada seorang pakcik naik motor Yamaha Lagenda menghampiri ku. "Adik motor rosak ke". Ya, jawabku. di terus offer untuk tolak.

Masyaallah...

Teringat pada kebaikan yang aku telah buat sebelum ini. Bukan niat untuk mengungkit cerita lama atau membangga diri, tetapi sekadar bercerita. Aku selalu tolak motor kawan-kawan aku yang rosak pada suatu ketika dulu. Sehingga sekali tu aku berdetik, Moga-moga la jika motor aku rosak nanti ada orang tolong macam ni.. Nak merasa juga kena tolak motor.

Dan akhirnya...

Semua ini dah tertulis. Pakcik yang baik hati tu memang baik hati. Agak jauh juga perjalanan tu, adalah dalam 6 kilometer. Ketika dia sedang tolak motor aku. Aku berfikir, Nanti aku nak bagi la dia RM15. RM5 untuk minyak. RM10 untuk upah. Bila sampai ke destinasi, aku hulur Rm15. Ishhhh dia punya menolak.. macam tolak bala...

Antara kata-katanya yang aku ingat.

" Hari ni hari adik, esok lusa mana la tau hari pakcik pula. Tak pe lah simpan je la duit tu. "

Dalam hati aku berkata lagi...

Ada lagi orang yang baik macam ni.. ketika dunia kritikal dengan kes-kes keganasan..

Aku bersyukur.. Sesungguhnya tuhan itu Maha Adil.

No comments: