HOME

CADANGAN #2




Kali ni aku nak menulis tentang melayu. Kenapa ? Sebab ramai orang yang kondem si melayu ni. Dan ada juga yang mempertahankan melayu.

Ya, 70% aku tak terasa apa-apa daripada kutukan dan pujian itu kerana aku bukan melayu. Tapi 20% aku terasa kerana kulit sawo matang ku dan percakapan harian ku adalah dalam bahasa melayu. 10% aku terasa sedih kalo korang kutuk bangsa korang sendiri.

Bila kita google cerita melayu, semua cerita akan keluar kan. Bosan bukan.

cerita melayu kuat

cerita melayu lemah

Kesian juga, Macam mana aku nak tolong. Dah melayu yang nak jadi macam ni. aku nak tengok ja. Bila aku baca pendapat kamu. Aku dapati semuanya unsur politik. jadi melayu memang kuat berpolitik. politik sana, politik sini. kan. Lagi yang aku baca melayu suka kroni, untung atas angin, malas, dan macam lagi sifat negatif. Apa pun aku tak setuju dengan yang ni. pendapat korang apa, mana lah tahu kan.

Mungkin melayu dah bosan cerita dengan sejarah gemilang, Zaman hitam putih Melaka dulu mungkin Melayu kuat. Bila dah habis cerita, cari cerita baru tu yang keluar cerita terkini yang sensasi certa bangsa sendiri. Biarlah. Tapi sebenarnya tiada faedah. semua kenangan lepas dan mungkin esok akan jatuh. Sebelum jatuh tu kuatkan akar tu.

Mana kekuatannya ?

Sebenarnya ada pada agama nya. Tapi biasa lah melayu tu dia ada rasa tidak yakin pada diri sendiri dan agama sebab itu lah jadi begini. Melayu ada Tanah malaya, jangan gadaikan ya. Jangan gadaikan kepada indonesia, myanmar dll. sedih. kan.

Jadi sekarang aku tak nak tulis panjang-panjang, cerita bum-bang. Lebih baik buat kerja. Dapat hasil dari melayu juga. Pandai. Jadi di sini aku cadangkan kepada korang semua tolong la jangan cerita kelemahan melayu lagi. meluat. Biarkan yang sudah jadikan sejarah. Esok jadi tumpuan.

Tumpuan di mana ?

Datang la Taman Tasik Perdana !! kerana ada Melayu United Kingdom, Melayu Jalan Yap Kwan Seng, Melayu bangang kondem bangsa sendiri, Melayu Boleh, Melayu Pandai, dll. ada lagi. Sekian.

No comments: